|
Silniki 1.4Silnik 1.4 (60KM) Pierwszy silnik o pojemności 1.4 ma 60KM. Jest to jednostka 8-zaworowa, z jednopunktowym wtryskiem paliwa Multec. Pierwsza odmiana ma oznaczenie C14NZ, druga X14NZ, który jest stosowany do dnia dzisiejszego od lutego 1994 roku, natomiast C14NZ był stosowany od września 1991 roku i obecnie nie jest montowany do Astry.
Wersja X14NZ powstała jako modyfikacja C14NZ - zastosowano w niej układ recyrkulacji spalin, który jest załączany w zależności od obciążenia silnika. Wprowadzono w nim w porównaniu z wcześniejszym modelem wdmuch powietrza pompą do kolektora ssącego, co ma miejsce tylko podczas nagrzewania silnika. Silniki X14NZ nie są wyposażone w czujnik spalania stukowego, mają za to ręczny korektor oktanowy. Zarówno C14NZ, jak i X14NZ mają zapłon tranzystorowy z czujnikiem Halla, który umieszczony jest w rozdzielaczu zapłonu. Charakterystyka X14NZ: Pojemność: 1389 ccm. Moc maksymalna: 60KM przy 5200 obr./min Moment obrotowy maks. 103Nm przy 2800 obr./min.Silnik 1.4 (82KM) C14SE - jest to jednostka 8-zaworowa, z wielopunktowym wtryskiem paliwa Multec.M. Obecnie nie jest produkowany (stosowano go od marca 1992 roku). Silnik ten ma zapon bezstykowy (typ MHSV) z osobnym modułem zapłonowym. Informacje o prędkości obrotowej i położeniu zwrotu zewnętrznego tłoków dostarczane są przez czujnik indukcyjny, który znajduje się nad wieńcem zębatym koła pasowego wału korbowego. Nowsze wersje tego silnika mają zastosowany zapłon bezpośredni. Silniki te mają następującą charakterystykę: Pojemność 1389 ccm Moc maksymalna 82KM przy 5800 obr./min. Moment obrotowy maks. 113Nm przy 3400 obr./min. Silnik 1.4 (90KM) X14XE - jest to jednostka 16-zaworowa, która ma dwa wałki rozrządu. Silnik ma wielopunktowy wtrysk paliwa Multec-S(F). Opel Astra jest wyposażany w ten silnik od kwietnia 1996 roku. Silniki te mają następującą charakterystykę: Pojemność 1389 ccm Moc maksymalna 90KM przy 6000 obr./min Moment obrotowy maks. 125Nm przy 4000 obr./min
|